«Κάτσε να το σκεφτούμε πρώτα». Αυτή είναι η καλύτερη, αν και η πιο αποκαρδιωτική, επιχειρηματική συμβουλή που μπορείτε να ακούσετε ποτέ- ακόμα κι αν πιστεύετε ακράδαντα πως έχετε την πιο πιο πρωτότυπη και καινοτόμα ιδέα στην αγορά. Όσο ενθουσιασμένοι κι αν είστε, λοιπόν, με ένα concept, μία ιδέα ή ακόμα και με το ίδιο το προϊόν ή την υπηρεσία που προσφέρετε, μη βιαστείτε να την αποτυπώσετε σε ψηφιακό video, αν δεν είστε σίγουροι για το τι θέλετε και τι μπορείτε να καταφέρετε.
Η αγορά είναι άκρως ανταγωνιστική και τα αποτελέσματα συνήθως απρόβλεπτα, τουλάχιστον όσον αφορά τις ψηφιακές πλατφόρμες. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε πως η Google κρατά καλά κρυμμένους τους αλγόριθμους της... βέβαια οι διαφημιστές συνεχίζουν να αναζητούν τη συνταγή της επιτυχίας στο διαδίκτυο σα να ‘ναι το Ιερό Δισκοπότηρο. Το μόνο σίγουρο είναι πως αν προχωράτε στα τυφλά στην παραγωγή video- οποιουδήποτε τύπου ή κόστους- το εγχείρημά σας θα αποτύχει. Κι όταν λέμε ότι θα αποτύχει, εννοούμε ότι δε θα αποφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα για την επιχείρησή σας, Το ότι θα ανέβει στο site σας ή και σε άλλες online πλατφόρμες, δεν μπορεί να θεωρηθεί επιτυχία, πόσο μάλλον να την εγγυηθεί.
Αυτό το άρθρο στοχεύει στο να ενημερώσει τον αναγνώστη για τη σημασία του σταδίου της προ-παραγωγής, δηλαδή του σχεδιασμού ενός έργου, καθώς και στο να του παράσχει μία χρήσιμη λίστα εργασιών που οφείλουν να γίνουν προτού ο σκηνοθέτης πει το «πάμε!». H συγκεκριμένη λίστα εξαντλεί το ζήτημα της παραγωγής video Έτσι υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να μην ταιριάζουν όλα τα βήματα στις ανάγκες του δικού σας video. Σίγουρα όμως ακόμα και ο αποκλεισμός κινήσεων θα σας βοηθήσει να ξεκαθαρίσετε το τοπίο και να θέσετε προτεραιότητες και γερές βάσεις για την ανάθεση του έργου σας.
Ορίστε το αντικείμενο της επιχείρησης: Τι θέλετε να επιτύχετε με αυτό το video; Να γίνετε γνωστοί; Να αυξήσετε τις αγορές των προϊόντων σας; Να ενισχύσετε την εταιρική σας ταυτότητα; Να επηρεάσετε σημαντικούς παράγοντες στον κλάδο σας; Να εκπαιδεύσετε τους εργαζόμενους στον τομέα ή την επιχείρησή σας; Να ευαισθητοποιήσετε; Να διαφοροποιηθείτε από τους ανταγωνιστές σας; Να συνδεθείτε με ένα συγκεκριμένο κοινό; ... Οι στόχοι μπορούν να συνεχιστούν σχεδόν επ’ αόριστον. Αν όμως δεν μπορείτε να ορίσετε με σαφήνεια το δικό σας στόχο, τότε απλά ξοδεύετε χρόνο και χρήμα. Το να κάνετε κάτι μόνο και μόνο επειδή το κάνουν και οι άλλοι δεν είναι επιχειρηματικός σκοπός. Ορίζοντας τον στόχο, θα μπορέσετε να επικεντρωθείτε στα αποτελέσματα. Η έλλειψη ξεκάθαρης στόχευσης είναι ο βασικός λόγος για τον οποίο τα επιχειρηματικά video αποτυγχάνουν.
Απαντήστε σε αυτή την ερώτηση: Τι θέλετε να συμβεί αφού κάποιος δει το video σας;
Ορίστε το κοινό σας: Η διαφήμιση και γενικότερα το marketing είναι η διαδικασία επικοινωνίας μίας επιχείρησης με το κοινό της, τους πιθανούς πελάτες της. Εκτός κι αν είστε η ίδια η Google, το κοινό σας είναι αρκετά περιορισμένο κι εύκολα αναγνωρίσιμο. Μη σας τρομάζει αυτό! Όσο πιο συγκεκριμένο πελατολόγιο έχετε, τόσο πιο εύκολο είναι να το προσεγγίσετε. Όσο πιο συγκεκριμένη είναι η ομάδα στην οποία απευθύνεστε, τόσο πιο εύκολα μπορεί να τα ορίσετε το μήνυμά σας. Όσο πιο συγκεκριμένο είναι το κοινό σας, τόσες περισσότερες πιθανότητες έχετε να επιτύχετε. Αυτό το βήμα συνήθως απαιτεί κάποια έρευνα.
Απαντήστε σε αυτή την ερώτηση: Για ποιο πράγμα ενδιαφέρεται το κοινό και πώς σχετίζεται η εταιρία σας με τα ενδιαφέροντά του;
Αναπτύξτε το μήνυμά σας: Πρόκειται για τα θέματα, τους στόχους, τα ζητήματα που επιθυμείτε να θέσετε στο video σας. Μην αρχίσετε ακόμα να σκέφτεστε «πιασάρικες» φράσεις, αυτά που στο χώρο της διαφήμισης και του ευρύτερου οπτικοακουστικού storytelling ονομάζουμε one-liners ή tag-lines. Ιδανικά το μήνυμα αφορά μία θεμελιώδη αρχή που θα διέπει το έργο, ένα μήνυμα που θέλετε να κατανοήσει το κοινό σας και να το θυμάται μετά το πέρας του video. Προφανώς όσα περισσότερα τα μηνύματα, τόσο πιο δυσνόητο θα είναι το video και τόσο πιο δύσκολη θα είναι η εντύπωσή τους στη μνήμη του κοινού σας.
Απαντήστε σε αυτή την ερώτηση: Ποιο κενό/πρόβλημα εντοπίζω; Πώς μπορώ να το αναπληρώσω και ποια λύση προτείνω;
Ορίστε το διαθέσιμο χρηματικό ποσό (budget): Το πόσο που θα στοιχίσει μία παραγωγή εξαρτάται τόσο από το επιχειρηματικό σας όραμα όσο και από τις ανάγκες της εταιρίας παραγωγής. Κάντε μια έρευνα αγοράς πάνω στα ερωτήματα που έχετε απαντήσει παραπάνω. Για να έχετε μία ξεκάθαρη εικόνα της αγοράς, παρουσιάστε στους πιθανούς συνεργάτες σας την ίδια πρόταση. Ακούστε τις λύσεις που έχουν να σας προτείνουν και ζητήστε τους κοστολόγιο. Φυσικά κάποιες ιδέες εξορισμού στοιχίζουν πολλά. Εάν π.χ. θέλετε την Ελένη Φουρέιρα να πρωταγωνιστήσει σε μία μυθοπλαστική ταινία μικρού μήκους, όπου χιλιάδες γάτες θα την κυνηγούν στην πλατεία Συντάγματος, για να της πάρουν τη γατοτροφή από το χέρι όσο χιλιάδες κομπάρσοι χορευτές θα χορεύουν συρτάκι γύρω από την Ακρόπολη, γνωρίζετε εξαρχής ότι το κόστος θα ανέρχεται σε αρκετά μηδενικά. Πέρα από αυτές τις ακραίες περιπτώσεις, όμως, οι επαγγελματίες στην παραγωγή video προσφέρουν διαφορετικές λύσεις με διαφορετικά κοστολόγια.
Απαντήστε αυτή την ερώτηση: Βρείτε ένα παρόμοιο video με αυτό που φαντάζεστε και ρωτήστε την εταιρεία παραγωγής πόσο θα κοστίσει κάτι παρόμοιο.
Σχεδιάστε τα σημεία διανομής: Η πλατφόρμα, όπου θα παίξει το video σας, είναι εξίσου σημαντική με το περιεχόμενό του. Παρότι το τοπίο στα media αλλάζει κι εξελίσσεται διαρκώς, υπάρχουν κάποια βασικά format που ανταποκρίνονται σε συγκεκριμένες πλατφόρμες και μπορούν να προσεγγίσουν το επιθυμητό κοινό. Για παράδειγμα, τα video στο YouTube ποικίλλουν. Ξεκινούν από διαφημίσεις των 5 δευτερολέπτων και μπορούν να φτάσουν και τη μισή ώρα (ναι, τη μισή ώρα!) ανάλογα με το περιεχόμενό τους. Επίσης είναι σημαντικό να σκεφτείτε το λόγο παρακολούθησης όπως και το μέσο. Για παράδειγμα, ένα video που θα εμφανιστεί στην οθόνη ενός κινητού ή tablet οφείλει να είναι οπτικοακουστικά πολύ πιο εντυπωσιακό από ένα που ενδεχομένως να παίξει σε μία 62άρα οθόνη.
Απαντήστε σε αυτή την ερώτηση: Πού θα βρω το κοινό μου;
Μείνετε σε επαφή! Μη φοβάστε να διαφωνήσετε με τους επαγγελματίες στην παραγωγή video, αλλά μην παραβλέπετε τις συμβουλές τους. Πλέον οι εταιρείες παραγωγής δεν απαρτίζονται μόνο από τεχνικούς που πατάνε μερικά κουμπιά στην κάμερα και τον υπολογιστή τους. Το ανερχόμενο μοντέλο στις επιχειρήσεις marketing είναι all-inclusive! Παραγωγοί, copywriters, γραφίστες, animators, IT specialists, web designers, P.R. specialists και ολόκληρα κινηματογραφικά crews συνυπάρχουν κάτω από την ίδια στέγη και συνεργάζονται αποκλειστικά πάνω σε ένα έργο.
H Honeybee Productions παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις για τις ανάγκες σας όσον αφορά στην ανάλυση marketing, παραγωγή και διανομή περιεχομένου.