Επιβεβαιώνοντας την παροιμία "το 'να χέρι νίβει τ' άλλο και τα δυο το πρόσωπο", η τοποθέτηση προϊόντος είναι μια παλιά και αξιόπιστη διαδικάσια χρηματοδότησης ακριβών παραγωγών τόσο στο σινεμά όσο και στην τηλεόραση. Σπόνσορες, χορηγοί, διαφημιζόμενοι-πολλά τα όνόματα για την ίδια διαδικασία εμπορικής προώθησης προϊόντων μέσα από τη διακριτική (;) ενσωμάτωσή τους στην αφήγηση. Μερικές φορές, όμως, τα διαφημιζόμενα προϊόντα ταυτίζονται τόσο με τους χαρακτήρες και τις αντίστοιχες αφηγήσεις που μας είναι δύσκολο να φανταστούμε το ένα χωρίς το άλλο. Η χορηγία γίνεται branding και η καταναλωτική συμπεριφορά lifestyle! Παρακάτω σας παρουσιάζουμε τις πιο χαρακτηριστικές κι επιτυχημένες περιπτώσεις τοποθέτησης προϊόντος.
Ο πιο κουλ, ο πιο επιτυχημένος, ο πιο ατρόμητος και ο πιο ατσαλάκωτος χαρακτήρας των μυθιστορημάτων του John Fleming είναι ένας από τους μακροβιότερους κινηματογραφικούς ήρωες. Με σαφές γόητρο από την πρώτη κινηματογραφική του ενσάρκωση από τον Sean Connery έως και την αμφιλεγόμενη επιτυχία του Daniel Craig, ο πράκτορας 007 εμπνέει εδώ και δεκαετίες τους κοινούς αρσενικούς θνητούς. Την επιτυχία του ζήλεψε μέχρι και η Madonna που δεν έχασε την ευκαιρία όχι μόνο να τραγουδήσει για την ταινία Die Another Day- «Πέθανε Μια Άλλη Μέρα», αλλά έκανε κι ένα μικρό πέρασμα από την εν λόγω ταινία. Σήμα κατατεθέν του ήρωα το martini (χτυπημένο όχι ανακατεμένο) και αγαπημένο μεταφορικό μέσο το τελευταίο μοντέλο της Aston Martin.
Θα μπορούσαμε να αφιερώσουμε μία ολόκληρη λίστα μόνο σε αυτή τη σειρά και τα διαφημιστικά κόλπα των χορηγών της. Με επικοινωνιακό πλαίσιο το κεντρικό Manhattan, το κέντρο των εξελίξεων και της μόδας στην Αμερική, η σειρά δε θα μπορούσε παρά να παινέψει το σπίτι της. Γνωστές μάρκες πολυτελείας, όπως η Louis Vuitton, ο οίκος Dior, τα παπούτσια Louboutin με τον χαρακτηριστικό κόκκινο πάτο, ακόμα κι ένα κοκτέιλ, το Cosmopolitan, που έγινε το σύμβολο μίας ολόκληρης γενιάς κοριτσιών, πέρασαν στη μαζική κατανάλωση, ανοίγοντας τις πόρτες τους στο μέσο καταναλωτή. Η φαντασίωση της πολυτέλειας έγινε ανάγκη. Το γκλάμουρ εδραιώθηκε σταδιακά στο μέσο πολίτη μέσα από τις συναρπαστικές ιστορίες της παρέας με τις τέσσερις εργένισσες από τη Νέα Υόρκη, εκτινάσσοντας τις πωλήσεις των διαφημιζόμενων προϊόντων στα ύψη!
Ένα από τα πιο πολυσυζητημένα κινηματογραφικά franchise των τελευταίων 20 ετών που εκτόξευσαν το κασέ του σκηνοθέτη τους Michael Bay και καταρράκωσαν την καλλιτεχνική του φήμη. Με βασικούς πρωταγωνιστές εντυπωσιακά αυτοκίνητα που μετατρέπονται σε ανθρωπόμορφα ρομπότ από άλλο γαλαξία, πρωταρχικό μέλημα της παραγωγής ήταν να βρει έναν μεγάλο χορηγό της αυτοκινητοβιομηχανίας. Αυτός ο σπόνσορας έμελλε να είναι η αμερικανική φίρμα Chevrolet, μέλος του ομίλου της General Motors.
Με κυρίαρχη μορφή τον χαρακτήρα του Bumblebee, που σε κάθε επεισόδιο είναι μία διαφορετική έκδοση Camaro, η Chevrolet έχει την τιμητική της. Παρότι οι εμπνευστές και δημιουργοί του franchise στην Hasbro είχαν φανταστεί το συγκεκριμένο χαρακτήρα ως ένα «κατσαριδάκι» της Volkswagen, θέλοντας να τονίσουν περισσότερο την ανθρώπινη φύση και το νεαρό της ηλικίας του, η προσέγγιση του σκηνοθέτη των ταινιών δεν απογοήτευσε ούτε το νέο κοινό και σίγουρα ούτε την εταιρία- μόνο τους φανς. Η Chevrolet είδε τις πωλήσεις της να αυξάνονται κατά 10% στις κίτρινες Camaro. Αξίζει να σημειωθεί μάλιστα ότι το εν λόγω χρώμα αντιστοιχεί σε λιγότερο από 5% των συνολικών πωλήσεων σε όλα τα μοντέλα της εταιρίας. Το 2018 o Bumblebee επέστρεψε στις ρίζες του ως Beetle της Volkswagen με το συνονόματο κινηματογραφικό του spin-off. Οι Γερμανοί άνοιξαν σαμπάνιες!
Στις αρχές του 1980 τα γυαλιά ηλίου Ray-Ban κατάφερναν να πουλήσουν μόλις 18.000 ζευγάρια το χρόνο. Λίγα χρόνια αργότερα η εταιρία επανήλθε δριμύτερη στην αγορά, πουλώντας εκατομμύρια κομμάτια σε όλον τον κόσμο. Την τεράστια επιτυχία της οφείλει τόσο στη διαχείριση της εικόνας του αμερικανικού στρατού από το ίδιο το Πεντάγωνο όσο και την επιβλητική μορφή του Tom Cruise ως πρωταγωνιστή πιλότου της πολεμικής αεροπορίας στην ταινία Top Gun. Συγκεκριμένα μετά την πρεμιέρα της ταινίας το 1986 οι πωλήσεις σε "γυαλιά πιλότου" αυξήθηκαν κατά 40 τοις εκατό, ενώ η αύξηση της δημοτικότητας του στρατού κράτησε τη μόδα σε στρατιωτικά αξεσουάρ και ρούχα στην κορυφή.
Όλοι γνωρίζουμε την παρέα των μεταλλαγμένων χελωνών με τα τεράστια μούσκουλα και τις εντυπωσιακές δεξιότητες στο καράτε. Αυτό που ίσως να μη θυμόμαστε όλοι είναι πως αυτά τα χελωνάκια δεν αρέσκονταν στο να μασάνε φύλλα από φρέσκα λαχανικά και φρούτα. Αυτό που λαχταρούσαν περισσότερο ήταν η πίτσα! Αρχικά παράγγελναν στον υπόνομο όπου ζούσαν Domino’s Pizza, ενώ από τα τέλη της δεκαετίας του ΄90 έως και την πιο πρόσφατη live-action ταινία τους προτιμούν την Pizza Hut. Εφόσον είναι αρκετά παράξενο που ομιλούσες αρσενικές ανθρωπόμορφες χελώνες τρώνε πίτσα, η τοποθέτηση προϊόντος είναι ακόμα πιο πρόδηλη και αστεία. Παρόλα αυτά αποδεικνύεται αρκετά αποτελεσματική και προσοδοφόρα για τις αλυσίδες καταστημάτων, καθώς απευθύνεται σε πιτσιρικάδες, οι οποίοι όπως και να ‘χει γουστάρουν χαβαλέ και πίτσα!